Meer- en hoogbegaafdheid
Kinderen ontwikkelen zich niet allemaal op dezelfde manier en in hetzelfde tempo. Op onze school proberen we daar zo goed mogelijk rekening mee te houden. Uiteraard willen wij ook voldoen aan de specifieke onderwijsbehoefte van het meer- en/of hoogbegaafde kind. We willen dat ze een aanbod krijgen waarmee ze uitgedaagd worden, leren leren en werken aan hun executieve functies. Dit zijn denkfuncties die je nodig hebt om succesvol te functioneren (denk aan plannen, organiseren, werkgeheugen, etc).
Lessen worden gedifferentieerd aangeboden. Deze leerlingen krijgen de lessen rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen aangeboden via de compacting (verkorte versie) of verrijking (met verdiepende opdrachten) die in de methode zit, aangevuld met individuele, uitdagende opdrachten.
Inzet Speer
Het kan zijn dat er bij bepaalde kinderen een grotere ondersteuningsbehoefte is, waaraan de leerkracht in de groep onvoldoende tegemoet kan komen. De hulpvraag van het kind wordt besproken met de intern begeleider en in overleg met ouders en de MHB specialist wordt gekeken of Speer hierbij hulp kan bieden.
De leerling kan dan voor een bepaalde periode deelnemen aan Speer om daar, onder begeleiding van een MHB-leerkracht, te werken aan de hulpvraag. Bijeenkomsten van Speer verschillen qua inhoud, maar in basis komen verschillende onderdelen in een periode altijd aan bod. Er is aandacht voor samenwerking en het geven en het ontvangen van feedback. De leerkuil is een model dat de kinderen kennen en zal in groeps- of individuele gesprekken met de kinderen gebruikt worden om het leerproces inzichtelijk te maken. Er wordt ingestoken op de mindset van de kinderen. Herkennen zij gedachtenpatronen bij zichzelf, bij anderen? Kunnen ze helpende gedachten formuleren en lukt het om om te denken in lastige situaties. Hoe je dat kan doen en voorbeelden van good practice worden gedeeld tijdens de Speerbijeenkomsten. Er is aandacht voor evaluatie en reflectie bij het opdoen van leervaardigheden. En daarnaast zorgt het ontmoeten van ontwikkelingsgelijken ervoor dat kinderen in een veilige omgeving hun eigen grenzen verleggen, nieuwe vaardigheden ontwikkelen, op hún niveau samen overleggen, samen leren.