Skip to content

Het onderwijs op Sinte Maerte is gericht op een brede ontwikkeling van alle kinderen, waarbij ieder kind optimaal in ontwikkeling komt, passend bij zijn of haar mogelijkheden. De leerkracht is hierbij verantwoordelijk voor het leerproces en de ondersteuning aan alle leerlingen in de groep. De kinderen zijn betrokken op het onderwijsleerproces waar zij mede-eigenaar van zijn. De ondersteuning voor alle leerlingen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het hele team. De ambitie van Sinte Maerte is om aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van elk kind, zonder dat er sprake is van individueel onderwijs. Binnen de lessen wordt er naar gestreefd dat ieder kind succes kan ervaren, dit ter bevordering van het welbevinden. Dit kan bijvoorbeeld door aanpassingen te maken in het klassenmanagement of door kind specifieke aanpassingen. Indien nodig kan tijdelijke (externe) ondersteuning worden aangevraagd. Ook is er aandacht voor de groeimindset. Een aantal teamleden heeft zich verder gespecialiseerd op één of meerdere van de volgende gebieden: – Gedrag – Groepsdynamica – Rekenen – Taal – Talentontwikkeling – Jonge kind – Meer en hoogbegaafdheid. Binnen de school hebben we een goed functionerend ondersteuningsteam.  

Leerstofjaarklassensysteem en differentiatie

 In de groepen 3 tot en met 8 werken we met homogene groepen. Differentiatie gebeurt op basis van de instructiebehoeften van de leerlingen en wordt binnen de klas uitgevoerd op 3 niveaus. Leerlingen die niet binnen deze drie niveaus passen omdat het aanbod te moeilijk of te weinig uitdagend is kunnen we nog een stap meer bieden. Het kan zijn dat hiervoor dan hulp buiten de groep wordt geboden. Te denken valt aan extra inoefening bij de onderwijsassistent, extra instructie door een remedial teacher, extra uitdaging in de plusklas Speer. We creëren optimale kansen voor ieder kind om binnen zijn of haar mogelijkheden te ontwikkelen. We stimuleren het ontwikkelen en versterken van het eigenaarschap van de leerling. We hebben hoge, reële verwachtingen en houden er daarbij rekening mee dat kinderen verschillend zijn.

Opbrengsten

We volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet aan de hand van observaties, toetsen en door gesprekken te voeren met leerlingen en hun ouders. In de groepen 1/2 wordt de ontwikkeling van de kinderen gevolgd door middel van observaties. Deze worden vastgelegd in Mijn Kleutergroep. Vanaf groep 3 volgen we de ontwikkeling door middel van observaties, methodetoetsen en een methode onafhankelijk leerlingvolgsysteem: CITO LOVS. We monitoren naast de ontwikkeling van de individuele leerling ook de ontwikkeling van de (jaar)groep en de gehele school. Ook de opbrengst van de eindtoets en de uitstroom van groep 8 wordt hierin meegenomen. We hebben eigen schooldoelen vastgesteld passend bij de schoolweging. We analyseren de resultaten en daarmee de kwaliteit van ons onderwijs. Dit doen we cyclisch en planmatig middels de groepsbespreking, de leerjaaranalyse en de schoolanalyse. 

Op basis van de resultaten passen we zo nodig onze ambities en onderwijsaanbod aan. De analyses en verbeteracties worden vastgelegd in ‘Leren van Data’. Deze informatie wordt ingebracht in intervisie met andere scholen binnen onze onderwijskundige eenheid. Naast de cognitieve ontwikkeling wordt ook het welbevinden van elke leerling gevolgd. In de groepen 1 en 2 wordt hiervoor Mijn Kleutergroep gebruikt. De leerkrachten van de groepen 3 t/m 8 vullen twee keer per jaar de vragenlijsten van Zien! in. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen zelf ook vragenlijsten in. Hiermee krijgt de leerkracht een beeld van de sociaal emotionele ontwikkeling van de individuele leerlingen en de groep. Daarnaast vullen de kinderen uit de bovenbouw de sociale veiligheidsmonitor uit Vensters in. Aan de hand van de bevindingen kunnen eventuele acties uitgezet worden. Indien er leerlingen zijn die onvoldoende profiteren van het aangeboden onderwijs, is het van belang om deze leerlingen ondersteuning op maat te geven zonder dat er sprake is van individueel onderwijs. Het moet werkbaar zijn voor de betreffende leerling én werkbaar voor de leerkracht en de groep. 

Pedagogisch klimaat

Om een veilig pedagogisch klimaat te creëren werken we volgens de pedagogische standaard van INOS. Het geeft de leerkrachten handvatten voor het creëren van een positief pedagogisch klimaat. We maken hierbij gebruik van de kracht van positief denken, veiligheid als basis voor leren en ontwikkelen. De pedagogische standaard heeft een preventief karakter en gaat uit van de drie psychologische basisbehoeften van alle leerlingen, leerkrachten en ouders: relatie, competentie en autonomie. Daarnaast maken wij van groep 1 tot en met groep 8 gebruik van de methode Leefstijl. Met Leefstijl werken we structureel en preventief aan een gezond en veilig schoolklimaat. Samen met de pedagogische standaard leren kinderen hiermee gezond en zelfredzaam gedrag aan. 

We hebben schoolregels en daarnaast worden elk jaar eigen groepsregels opgesteld. Onze school heeft een antipest protocol en een sociale veiligheidscoördinator. Er is een klachtenregeling en er zijn vier interne schoolcontact vertrouwenspersonen. Op Sinte Maerte bieden we één of tweemaal per jaar een aantal kinderen met hun ouders extra stimulans in de impulsklas. In de Impulsklas verbeteren kinderen hun werkhouding en gedrag. Dat doen ze samen met (één van) hun ouders, of een andere volwassene die veel voor hen betekent, een dagdeel in de week gedurende 12 weken. De kinderen stellen zelf gedragsdoelen op. Ze worden hierbij geholpen door speciale impulsbegeleiders van school. 

Speer

Kinderen vanaf groep 1-2, die meer verrijking nodig hebben dan de leerkrachten kunnen bieden in de groep, kunnen de mogelijkheid krijgen om deel te nemen aan de speergroep (Eén moment in de week). Hiervoor gelden plaatsingscriteria die beschreven staan in ons MHB beleidsplan. In deze speergroep wordt door een gespecialiseerde leerkracht een onderwijsaanbod gegeven dat aansluit bij de doelgroep meer- en hoogbegaafde leerlingen. Tevens is er de mogelijkheid om gelijkgestemden te ontmoeten en met deze kinderen samen te werken. Wanneer blijkt dat, naast het passend aanbod en de begeleiding die de leerling op school krijgt aangeboden, de leerling meer begeleiding en ondersteuning nodig heeft (bijvoorbeeld verminderd welbevinden). Dan kunnen we de leerling aanmelden bij Expeditie INOS. De school meldt de leerling met een heldere hulpvraag aan bij deze bovenschoolse ondersteuningsklas binnen INOS, zodat een concreet doel geformuleerd kan worden.

Externe Ondersteuning

De school krijgt steeds vaker een verzoek van ouder(s)/verzorger(s) om extra ondersteuning voor hun kind te organiseren. Daarbij schakelen zij soms op eigen initiatief en voor eigen rekening externe hulp in. De Onderwijsinspectie controleert of externe ondersteuning anders dan medisch geïndiceerd niet onder schooltijd wordt uitgevoerd. Ofwel externe hulp onder schooltijd mag in nagenoeg alle gevallen niet onder schooltijd plaatsvinden. Indien er sprake is van een medische indicatie, of wanneer kan worden aangetoond dat de te verlenen hulp een onmisbare schakel in het leer-/hulpverleningsproces is, wordt hierop een uitzondering gemaakt. Ouders vragen in samenspraak met de IB bij de directeur een ontheffing aan. U kunt het Beleidsstuk externe hulpverlening tijdens schooltijd nalezen door te klikken op onderstaande knop. 

Dyslexie

Alle leerlingen op Sinte Maerte krijgen vanaf groep 3 een basisaanbod voor technisch lezen en spelling. Dit noemt men in het landelijke Protocol Leesproblemen en Dyslexie (ELD) zorgniveau 1. De meeste kinderen zullen voldoende profiteren van dit aanbod om zich goed te ontwikkelen. Kinderen die uitval laten zien op de Drie Minuten Toets (DMT) en/of AVI toets en/of Cito Spellingtoets die krijgen extra aanbod. Lees hier ons gehele dyslexiebeleid.

Ondersteuningsplan

Lees hier het volledige ondersteuningsplan van Kbs Sinte Maerte: